Czekaj trwa pobieranie danych z serwera
zamknij
 
Strona główna | Skrzynka odbiorcza | zaloguj
 
kategoria: Nadwaga i otyłość dodane: 2010-09-14
Jak wybrać dietę idealną? Planując odchudzanie mamy do wyboru dziesiątki różnych diet. Jedne ograniczają ilość spożywanych kalorii, inne eliminują określone grupy produktów, a jeszcze inne ograniczają skład posiłków do kilku tylko produktów. Jak wybrać spośród nich tę, która będzie dla nas najodpowiedniejsza?
Specjaliści prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowych diet i metod odchudzania. Mamy zatem diety dedykowane osobom w określonym wieku, o określonej grupie krwi, kobietom, mężczyznom, diety niskowęglowodanowe, niskotłuszczowe, niskokaloryczne, czy wreszcie diety oczyszczające i głodówki. Jednak wybór tej najodpowiedniejszej jest kwestią niezwykle indywidualną i powinien zostać dokładnie przemyślany.

Zdrowie przede wszystkim

Zanim zdecydujemy się na zmianę sposobu odżywiania musimy zastanowić się, jak wpłynie on na nasze zdrowie. Prawidłowa dieta powinna dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych mu do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych. Należy unikać zatem diet, które na długi czas eliminują z posiłków określone składniki lub nadmiernie ograniczają ich ilość. Głodówki lub diety jednoskładnikowe można stosować najwyżej kilka dni, więc jeśli zależy nam na utracie znacznej masy ciała lub na trwałej zmianie zwyczajów żywieniowych możemy od razu o nich zapomnieć. Uważać powinny też osoby przewlekle chore - ich dieta powinna zawsze być konsultowana z lekarzem. Jeśli np. mamy podwyższony cholesterol, powinniśmy unikać programów żywieniowych, które zalecają spożywanie tłustych potraw, jak dieta Atkinsa czy Kwaśniewskiego.

Jak dużo ćwiczysz?

Wybierając dietę musimy też zastanowić się nad tym, jak aktywne życie prowadzimy. Osoby, które dużo i intensywnie ćwiczą, powinny unikać diet bardzo niskokalorycznych i nadmiernie ograniczających węglowodany. Są to źródła energii niezbędnej organizmowi w trakcie wysiłku fizycznego. Natomiast osoby prowadzące raczej osiadły tryb życia i unikające sportu mogą zdecydować się na bardziej radykalne diety, tak aby zachować właściwy bilans pomiędzy ilością kalorii przyjmowanych z pożywienia, a ilością kalorii spalanych w ciągu dnia.

Ile chcesz schudnąć?

Ważne jest także, aby określić ile właściwie chcemy schudnąć. Jeśli zależy nam na znacznym ubytku masy ciała konieczne będzie przejście na radykalną dietę, która ograniczy ilość przyjmowanej energii. Jeśli zaś zależy nam na zgubieniu kilku kilogramów czy też po prostu na utrzymaniu dotychczasowej wagi, wystarczy zadbać o to, aby nasza dieta była zdrowa i odpowiednio zbilansowana. Nie musimy na przykład zupełnie eliminować z niej prostych węglowodanów - wystarczy, że ograniczymy ich spożywanie.

Co lubisz jeść?

Według dietetyków skuteczna dieta powinna trwale zmienić zwyczaje żywieniowe. Nie chodzi przecież o to, aby katować się przez kilka miesięcy, a później wrócić do jedzenia pizzy i hamburgerów i, co za tym idzie, wrócić do dawnej wagi. Skoro zatem wybieramy dietę na lata, a nawet na całe życie ważne, aby nie była ona dla nas męcząca. Na diecie musimy być szczęśliwi, dlatego zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie odchudzania warto dokładnie zapoznać się z rodzajem posiłków, jakie są w niej zalecane. Jeśli na przykład kochamy makarony, to dieta niskowęglowodanowa będzie dla nas prawdziwą torturą. Zastanowić należy się także nad tym, ile czasu jesteśmy w stanie przeznaczyć na przyrządzanie potraw przewidzianych w menu diety oraz czy składniki w nich wykorzystywane są łatwo dostępne w sklepach.
Oczywiście każda dieta w jakimś stopniu zmienia lub ogranicza nasze dotychczasowe menu. Warto jednak wybrać taką, która pozwoli nam cieszyć się jedzeniem i nie będzie dla nas katorgą. Tylko na odpowiednio dobranej diecie wytrzymamy wystarczająco długo, by osiągnąć wymarzone efekty.
powrót do archiwum
 
 
 
 
“Odstawienie białego pieczywa to była by dla mnie idealna dieta.”
2011-04-15 19:27:53      autor komentarza: mr19871
“W moim przypadku wystarcza zwykle odstawienie słodyczy i pół godziny wieczornych ćwiczeń. Efekty widać już po kilku dniach
2011-03-30 15:23:03      autor komentarza: calibra
“Świetna fotka na czołówce - działa na wyobraźnię. Z własnych doświadczeń dodam, że podstawą sukcesu jest krótki czas przygotowywania potraw, łatwo dostępne składniki i urozmaicenie. To jest nasz klucz do sukcesu.”
2011-03-27 19:15:08      autor komentarza: niezapominajka
Wpisz treść komentarza:
 
 
 
Jeśli chcesz być informowany na
bieżąco zapisz się do newslettera.
Twoje dane
Imię i nazwisko:
E-mail:
*
 
 
anuluj wybór
 
 
 
zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.