Czekaj trwa pobieranie danych z serwera
zamknij
 
Strona główna | Skrzynka odbiorcza | zaloguj
 
kategoria: Nadwaga i otyłość dodane: 2011-03-24
Dieta i jej wpływ na samopoczucie Nasi przodkowie w paleolicie żywili się zupełnie inaczej niż my dzisiaj. Ich dieta była bogata w błonnik, składniki mineralne, antyoksydanty, kwasy omega 3 i dużo probiotyków.
W naszej współczesnej diecie, zwanej dietą zachodnią, spożywamy zbyt dużo:
  • tłuszczu nasyconego
  • sodu
  • cukrów prostych
  • mutagenów
  • hormonów
  • czynników wzrostu

A przy tym zbyt mało:
  • tłuszczu nienasyconego
  • błonnika
  • antyoksydantów
  • probiotyków

Taki sposób żywienia przyczynia się w dużej mierze do powstawania różnych schorzeń i chorób tzw. żywieniozależnych (dietozależnych).

Typowa dieta zachodnia dostarcza zbyt dużo cukrów prostych nie tylko w postaci czystego cukru do słodzenia herbaty, czyli sacharozy, ale także cukrów zawartych w słodkich napojach i owocach, głównie słodkich napojach gazowanych, coli, piwie. Taki sposób żywienia daje w konsekwencji wzrost insulino oporności, a nawet może być przyczyną rozwinięcia się w przyszłości cukrzycy.

Na co dzień spożywamy w diecie również zbyt dużo soli. WHO zaleca spożycie Na na poziomie 2500 mg, a przeciętne spożycie wynosi nawet 7000 mg. Pamiętajmy, że głównym źródłem sodu w naszej diecie jest pieczywo (zwłaszcza produkowane hurtowo), konserwy mięsne i rybne, marynaty.
artykuly/Fotolia_17377105_XS.jpg
Do rozwoju chorób cywilizacyjnych przyczynia się również tłuszcz, a w zasadzie jego zbyt duże spożycie lub wybieranie niewłaściwych tłuszczów. Warto ograniczyć spożycie tzw. tłuszczu widocznego, czyli tłustych mięs, skór, podrobów, parówek, pasztetów. Unikajmy produktów smażonych przemysłowo, czyli chipsów, frytek. Do smarowania pieczywa dobrze jest wybierać margaryny lub masło dobrej jakości. Najcenniejsze tłuszcze roślinne - oleje powinny być spożywane na surowo, jako dodatek do sałatek, surówek. Nasza dieta powinna obfitować w tłuszcze z rodziny omega 3 zawarte w rybach morskich i owocach morza, oleju lnianym, rzepakowym i zielonych warzywach liściastych.

Przyczyną wielu dolegliwości ze strony układu pokarmowego jest również dieta uboga w błonnik, którego powinniśmy spożywać 25 - 30 g na dobę.

Nasze złe samopoczucie może powodować również stres oksydatywny. Dobrą bronią przeciw niemu będzie duże spożycie z dietą witamin i składników mineralnych, które mu przeciwdziałają. Do tej grupy antyoksydantów zaliczamy witaminy C i E oraz Zn i Se. Aby pokryć zapotrzebowanie na te ważne składniki warto spożywać dużo świeżych warzyw i owoców, kiełki roślin, oleje roślinne, orzechy. 

MP_male.jpg
 O dietach opowiada nasz Ekspert w dziedzinie dietetyki:
 mgr inż. Marzena Pawłowska
 z Poradni Żywieniowej
 dietetyk, specjalista żywienia człowieka
 kontakt: dietetyk@poradniazywieniowa.pl

powrót do archiwum
 
 
 
 
“Święcie wierzę w powiedzenie "Jesteś tym co jesz", dlatego staram się nie zaśmiecać sobie organizmu bezwartościowym jedzeniem. Pilnuję, co trafia na mój talerz!”
2013-03-20 16:15:22      autor komentarza: Eos
“Dieta zachodnia jest najgorszą z diet,ludzie pakują w siebie chipsy, ciastka, smarują chleb toną masła i zapijają wszystko napojami słodzonymi a potem płaczą że maja wysoki cholesteroli, nadciśnienie albo problemy z metabolizmem, no niestety ale trochę na własne życzenie.”
2012-02-26 11:24:05      autor komentarza: PanzerKitty
“Uwielbiam zajadać się świeżymi owocami wprost z mojego sadu.”
2011-04-08 16:46:12      autor komentarza: kasiakasia
1/2 nastepne
Wpisz treść komentarza:
 
 
 
Jeśli chcesz być informowany na
bieżąco zapisz się do newslettera.
Twoje dane
Imię i nazwisko:
E-mail:
*
 
 
anuluj wybór
 
 
 
zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.