Czekaj trwa pobieranie danych z serwera
zamknij
 
Strona główna | Skrzynka odbiorcza | zaloguj
 
kategoria: Cellulit dodane: 2011-10-31
Cellulit kontra ruch Ani ćwiczenia, ani najdoskonalsze zabiegi nie pomogą całkowicie zwalczyć cellulitu, gdy będziemy osłabiać tkankę łączną. A osłabiają ją stres, papierosy, kawa i złe odżywianie.
Na cellulitis uskarża się ponad 90% kobiet. Waga ani wiek nie grają tu roli. Jednakże u tęższych kobiet cellulit rozprzestrzenia się szybciej. Walczą z nim przede wszystkim przedstawicielki płci pięknej, a to z tego powodu, że tkanka łączna kobiety jest znacznie słabsza niż u mężczyzny. artykuly/82_-_Fot._Jolanta_Ignaszewska.jpg

Również brak ruchu oprócz błędów dietetycznych, złego krążenia krwi i limfy, predyspozycji genetycznych i zaburzenia równowagi hormonalnej może być jedną z przyczyn powstawania tego schorzenia. Cellulit to nieestetyczne grudki tłuszczu pod skórą. Powstaje w wyniku odkładania się w komórkach tłuszczowych nie odprowadzonych produktów końcowych przemiany materii. Jeśli podskórna tkanka łączna jest zbyt luźna i osłabiona, nie zapewnia dostatecznie sprawnego oczyszczania i rozmaite odpady metaboliczne, zamiast zostać usunięte, gromadzą się pod skórą, powodując powstanie lokalnych stanów zapalnych. Stan taki może trwać bardzo długo, ogniska zapalne bywają raz liczniejsze, innym razem ulegają otorbieniu - można więc uznać, że jest to sytuacja o charakterze przewlekłym. Dlatego bardziej prawidłowo powinno się nazywać tę dolegliwość „cellulitem" niż „cellulitisem", gdyż w medycynie końcówka -itis zarezerwowana jest dla określenia ostrego stanu zapalnego, przebiegającego z miejscowym podwyższeniem ciepłoty ciała i obrzękiem. Okazuje się jednak, że cellulit cellulitowi nierówny: osoby szczupłe cierpią zwykle na jego odmianę wodną, a te z nadwagą - na tłuszczową.


Cellulit tłuszczowy

Umiejscawia się głównie na udach i biodrach, i związany jest z nierównomiernym rozkładaniem się tkanki tłuszczowej pod skórą. Przyczyną jego powstawania jest przede wszystkim zła dieta, polegająca na nadmiernym spożywaniu produktów mącznych, słodyczy, tłuszczów zwierzęcych i soli, która zatrzymuje wodę w organizmie, oraz oczywiście brak ruchu osłabiający krążenie krwi i limfy. Zatem więcej ruchu i właściwe dietetyczne zasady a zwłaszcza:
• picie zielonej herbaty - działa moczopędnie, przyspiesza przemianę materii i oczyszcza organizm z toksyn;
• używanie tylko oliwy z oliwek - zawarte w niej witaminy A i E poprawią kondycję komórek tłuszczowych;
• rezygnacja z soli, która zatrzymuje wodę w organizmie; w zamian przyprawy i zioła np. zielona pietruszka, estragon.


Cellulit wodny

To zmora szczupłych osób. Jest związany przede wszystkim z zatrzymywaniem wody w organizmie i opuchlizną. Pojawia się głównie na nogach. Przyczyną jego powstawania jest niskie ciśnienie, spowodowane brakiem białka oraz wegetariański sposób odżywiania się, wywołujący braki żelaza i witamin z grupy B. Pomocne bywa spanie z uniesionymi nieco do góry nogami oraz odpowiedni ruch.


Zalecenia dietetyczne:

• dużo mineralnej wody niegazowanej; zbyt mała ilość płynu w organizmie spowoduje bowiem, że tkanka podskórna zacznie się zagęszczać i będą odkładać się w niej uboczne produkty przemiany materii;
• produkty o działaniu moczopędnym, np. seler, natka pietruszki, ananasy, czereśnie, karczochy, szparagi, arbuzy, truskawki; pozbędziemy się w ten sposób nadmiaru sodu i toksyn;
• produkty zawierające potas np.: pomidory, zielona sałata, soki z warzyw i owoców cytrusowych, najlepiej świeżo wyciskanych; potas pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu;
• produkty zawierające witaminy z grupy B, np.: kiełki zbożowe, drożdże, jajka, mleko, owoce i warzywa;
• unikanie alkoholi z gliceryną, np.: wermutów i likierów; gliceryna wiąże i zatrzymuje wodę w organizmie.


Ruch naszym sojusznikiem

Idealnym dla poprawienia stanu umięśnienia nóg i bioder oraz poprawy krążenia limfy i krwi byłby następujący program aktywności ruchowej: 3 razy tygodniowo wysiłek wytrzymałościowy (co najmniej 30 minut) jak jogging, taniec, jazda na rowerze lub rolkach, nordic walking i szybkie, długie spacery oraz pływanie lub szybki marsz w wodzie czy skakanka (dla osób bez przeciwwskazań np. duża nadwaga, problemy z kręgosłupem).

A do tego oczywiście oprócz diety i specjalistycznych zabiegów kosmetycznych, ćwiczenia wybranych partii ciała w zależności od miejsca największego odkładania się cellulitu.


Top ćwiczenia

Wybrałam najefektywniejsze (wg badań elektromiograficznych), ćwiczenia wzmacniające bez przyborów i działające na ulubione do „zasiedlania" przez cellulit partie naszego ciała. Poniżej osobiście prezentuję część z nich. Są tak uniwersalne, że można je wykonywać wszędzie (na przykład - jak ja - na urlopie) i w każdym wieku, a obciążenie stanowi nasze własne ciało. Stosowane codziennie z dodatkiem wybranych zabiegów kosmetycznych i masaży, przyniosą oczekiwane efekty.


Mięsień dwugłowy ramienia

Koncentryczne, powolne ruchy przedramienia, na którym spoczywa przeciwstawna kończyna dolna (nie wykonujemy żadnych ruchów nogą) w małej amplitudzie ruchu i przy ustabilizowanym łokciu. Dłoń i przedramię odwrócone dłonią ku górze, kręgosłup wyprostowany. Po 50 sek. zmieniamy ręce. Można odliczać do 50.


Mięśnie grzbietu, pośladki i brzuch

Opierając się na równolegle i na szerokość ustawionych ramion, przy przedramionach i stopach (ustawionych w pozycji zgięcia grzbietowego), utrzymujemy kręgosłup w linii prostej z wciągniętymi mięśniami brzucha i napiętymi pośladkami. Prezentuję wersję dla zaawansowanych, z dodatkowym lekkim i bardzo powolnym (do wysokości pośladków) uniesieniem raz prawej raz lewej kończyny. Zaczynamy od 10 uniesień zwiększając powoli ich liczbę.


Brzuch

W leżeniu tyłem, kończyny dolne w górze ugięte pod katem 90° w stawach kolanowych lub oparte o podłoże (trzymamy nieruchomo), wykonujemy 3 serie po 30 razy minimalne ruchy tułowiem uniesionym nad poziom. Głowa spoczywa na splecionych i wyprostowanych w stawach łokciowych ramionach. Ruch jest powolny, nie szarpany i zapoczątkowywany mięśniami brzucha nie inaczej.


Mięśnie przednie uda i pośladki

W wypadzie nogi ustawione jak narysowane na zdjęciu linie, czyli prawie pod kątem prostym podudzie do uda, nie pochylając się schodzimy w dół, utrzymując napięte pośladki i wciągnięty brzuch. Pogłębiamy zejścia w dół 50 razy i zmieniamy nogę. Powtarzamy serię 3-krotnie.

Życzę wytrwałości i konsekwencji, a efekty będą tego warte.


dr Jolanta Kuhbauch
Ekspert w zakresie zdrowego ruchu.
Instruktor i szkoleniowiec fitness, wellness.


http://solarium.net.pl/

"SOLARIUM & Fitness" nr 3/2011

 

powrót do archiwum
 
 
 
 
Wpisz treść komentarza:
 
 
 
Jeśli chcesz być informowany na
bieżąco zapisz się do newslettera.
Twoje dane
Imię i nazwisko:
E-mail:
*
 
 
anuluj wybór
 
 
 
zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.